Eesti on esimene riik, kus toimuvad valimised pärast uue Euroopa Liidu määruse jõustumist. Uus määrus nõuab, et poliitreklaamides peab olema selgelt näidatud, kes reklaami tellis ja millise sündmusega see seotud on.
Eesti justiitsminister Liisa Pakosta on uue määruse suhtes kriitiline. Ta ütleb, et see ei lahenda tegelikku probleemi, mis on
Venemaa mõjutustegevus
Eesti valimistel.
Venemaa mõjutustegevus
Tõlge fraasile: Venemaa mõjutustegevus
EN
Russia's influence operations
Kaks kuud enne valimisi on
erakondade valimisreklaamid
juba käimas, kuid pole selge, kuidas
määruse nõuded
täita. Reklaamiloojad aga on rahulikud. Nad ütlevad, et teistes valdkondades on ka sarnaseid reegleid.
erakondade valimisreklaamid
Tõlge fraasile: erakondade valimisreklaamid
EN
political parties' election ads
määruse nõuded
Tõlge fraasile: määruse nõuded
EN
requirements of the regulation
Kevadel ütlesid meediaettevõtted, et kardavad suuri trahve. Seetõttu võidakse poliitreklaamidest loobuda ja need kolivad sotsiaalmeediasse. Google, Meta ja Tiktok on juba öelnud, et keelustavad poliitreklaamid oma platvormidel.
Meedialiidu tegevjuht Väino Koorberg ütleb, et see võib valimised nähtamatuks muuta. Ta arvab, et see ei ole
demokraatiale hea
.
demokraatiale hea
Tõlge fraasile: demokraatiale hea
EN
good for democracy
Pakosta ütleb, et Eestil pole plaanis rikkujaid karistada. Pigem nõustavad ja teavitavad. Justiits- ja digiministeeriumi kodulehel on juhised olemas.
Poliitilise reklaami määrus jõustub 10. oktoobril. Kohalikud valimised toimuvad 19. oktoobril.