Seadusemuudatuse korral saaks Saatse saapa ümbersõidu ehitus alata 2026. aastal

Seadusemuudatuse korral saaks Saatse saapa ümbersõidu ehitus alata 2026. aastal

Valitsus plaanib seadusemuudatust, mis võimaldaks Saatse saapa ümbersõidu ehitust kiirendada.

Nädalavahetusel sulges Eesti politsei ja Värska ja Saatse vahelise tee. Põhjuseks oli Venemaa relvastatud üksus, kes ilmus teele. Saatse saabas on Setomaa piirkond, kus Venemaa maa lõikub Eesti alaga. Seal on luba sõita teed mööda, aga peatuda ei tohi.
on ainus Saatsesse. Teised võimalused on pikk kruusatee või kitsas metsatee. 2024. aastal otsustas valitsus ehitada uue tee. Transpordiamet alustas uue tee plaanimist. 2025. aastal eraldati raha tee ehitamiseks.
Ehitust ei saanud alustada, sest 2025. aastal otsustas keskkonnaamet teha keskkonnamõju hindamise. Maastikult leiti kaitstavaid taimi ja loodusväärtusi. (Pärast artikli ilmumist ütles keskkonnaamet, et nad ei teinud sellist otsust. Transpordiamet algatas hindamise.)
Keskkonnamõju hindamine peaks lõppema 2026. aasta augustis. Siis saab alustada . Taristuminister Kuldar Leis ütles, et nädalavahetusel toimunud sündmus näitas probleeme. Valitsus räägib nüüd, kuidas kiiremini lahendust leida.
Transpordiameti juht Priit Sauk ütles, et ehitust ei saa alustada enne keskkonnamõju hindamist. Leis ütles, et võimalik lahendus on seaduse muutmine. See võimaldaks ehitada teed ilma keskkonnamõju hindamiseta.
Praegu plaan saab valmida 2027. aasta sügisel. Kui , võib tee valmida juba 2026. aasta sügisel. Neljapäeval arutab valitsus ametlikult seadusemuudatust. Leis ütles, et ministrid on ühel meelel, et probleem tuleb kiiresti lahendada.
Saatse saapa läbipääsu reeglid tulenevad 2003. aasta protokollist. Seal on kirjas, et sõidukid võivad peatamata läbida . Vene piirivalve võib peatada sõidukeid ja jälgida reeglite täitmist. Kui sõiduk jääb seisma tehnilistel põhjustel, tuleb oodata abi Saatse kordonist.
Saatse saapa küsimus on olnud lahendamata alates 1990. aastatest. 2005. aastal lepiti kokku Saatse saaba kaotamises, kuid Venemaa ei ratifitseerinud lepingut. 2014. aastal allkirjastati uus , aga see ei ole veel jõustunud.