Nädalavahetusel sulges Eesti politsei ja
piirivalveamet
Värska ja Saatse vahelise tee. Põhjuseks oli Venemaa relvastatud üksus, kes ilmus teele. Saatse saabas on Setomaa piirkond, kus Venemaa maa lõikub Eesti alaga. Seal on luba sõita teed mööda, aga peatuda ei tohi.
piirivalveamet
Tõlge fraasile: piirivalveamet
EN
border guard agency
Värska-Utilina tee
on ainus
asfaltteegi tüüpi tee
Saatsesse. Teised võimalused on pikk kruusatee või kitsas metsatee. 2024. aastal otsustas valitsus ehitada uue tee. Transpordiamet alustas uue tee plaanimist. 2025. aastal eraldati raha tee ehitamiseks.
Värska-Utilina tee
Tõlge fraasile: Värska-Utilina tee
EN
Värska-Utilina road
asfaltteegi tüüpi tee
Tõlge fraasile: asfaltteegi tüüpi tee
EN
asphalt road
Ehitust ei saanud alustada, sest 2025. aastal otsustas keskkonnaamet teha keskkonnamõju hindamise. Maastikult leiti kaitstavaid taimi ja loodusväärtusi. (Pärast artikli ilmumist ütles keskkonnaamet, et nad ei teinud sellist otsust. Transpordiamet algatas hindamise.)
Keskkonnamõju hindamine peaks lõppema 2026. aasta augustis. Siis saab alustada
lõpliku tee projekti
. Taristuminister Kuldar Leis ütles, et nädalavahetusel toimunud sündmus näitas probleeme. Valitsus räägib nüüd, kuidas kiiremini lahendust leida.
lõpliku tee projekti
Tõlge fraasile: lõpliku tee projekti
EN
final road project
Transpordiameti juht Priit Sauk ütles, et ehitust ei saa alustada enne keskkonnamõju hindamist. Leis ütles, et võimalik lahendus on seaduse muutmine. See võimaldaks ehitada teed
riikliku julgeoleku nimel
ilma keskkonnamõju hindamiseta.
riikliku julgeoleku nimel
Tõlge fraasile: riikliku julgeoleku nimel
EN
in the name of national security
Praegu plaan saab valmida 2027. aasta sügisel. Kui
seadust muudetakse
, võib tee valmida juba 2026. aasta sügisel. Neljapäeval arutab valitsus ametlikult seadusemuudatust. Leis ütles, et ministrid on ühel meelel, et probleem tuleb kiiresti lahendada.
seadust muudetakse
Tõlge fraasile: seadust muudetakse
EN
the law is amended
Saatse saapa läbipääsu reeglid tulenevad 2003. aasta protokollist. Seal on kirjas, et sõidukid võivad peatamata läbida
Venemaa territooriumi
. Vene piirivalve võib peatada sõidukeid ja jälgida reeglite täitmist. Kui sõiduk jääb seisma tehnilistel põhjustel, tuleb oodata abi Saatse kordonist.
Venemaa territooriumi
Tõlge fraasile: Venemaa territooriumi
EN
Russian territory
Saatse saapa küsimus on olnud lahendamata alates 1990. aastatest. 2005. aastal lepiti kokku Saatse saaba kaotamises, kuid Venemaa ei ratifitseerinud lepingut. 2014. aastal allkirjastati uus
piirileping
, aga see ei ole veel jõustunud.
piirileping
Tõlge fraasile: piirileping
EN
border treaty
Over the weekend, the Estonian police and border guard closed the road between Värska and Saatse. The reason was a Russian armed unit that appeared on the road. The Saatse Boot is a region in Setomaa where Russian territory intersects with Estonian land. There, it is permitted to drive along the road but stopping is not allowed.
The Värska-Utilina road is the only asphalt-type road to Saatse. Other options are a long gravel road or a narrow forest road. In 2024, the government decided to build a new road. The Transport Administration began planning the new road. In 2025, funds were allocated for the road construction.
Construction could not begin because in 2025, the Environmental Board decided to conduct an environmental impact assessment. Protected plants and natural values were found in the landscape. (After the article was published, the Environmental Board stated they had not made such a decision. The Transport Administration initiated the assessment.)
The environmental impact assessment is expected to be completed by August 2026. Then the final road project can begin. Infrastructure Minister Kuldar Leis said that the weekend's incident highlighted the problems. The government is now discussing how to find a solution more quickly.
The head of the Transport Administration, Priit Sauk, said that construction cannot begin before the environmental impact assessment. Leis mentioned that a possible solution is amending the law. This would allow the road to be built in the name of national security without an environmental impact assessment.
Currently, the plan is expected to be completed by the fall of 2027. If the law is amended, the road could be ready by the fall of 2026. On Thursday, the government will officially discuss the legislative amendment. Leis said that ministers agree the problem needs to be resolved quickly.
The rules for passing through the Saatse Boot derive from a 2003 protocol. It states that vehicles may pass through Russian territory without stopping. Russian border guards may stop vehicles and monitor compliance with the rules. If a vehicle stops due to technical reasons, help must be awaited from the Saatse border post.
The issue of the Saatse Boot has remained unresolved since the 1990s. In 2005, an agreement was reached to eliminate the Saatse Boot, but Russia did not ratify the treaty. In 2014, a new border treaty was signed, but it has not yet entered into force.