Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) uuringu järgi liigub Eesti lastest vähem kui pool piisavalt, ehk vähemalt 60 minutit päevas. Koolid saavad aidata, korraldades õuevahetunde. Getter Marie Lemberg, Tartu Ülikooli teadur, ütleb, et
koolis veedavad lapsed suure osa päevast
. Õuevahetund annab neile võimaluse õues olla ja talvel päevavalgust saada.
koolis veedavad lapsed suure osa päevast
Tõlge fraasile: koolis veedavad lapsed suure osa päevast
EN
children spend a large part of the day at school
Getter Marie Lemberg uuris Eesti koolides õuevahetundide mõju. Tema uurimuses osalesid 800 õpilast 3.–6. klassist. Õpilased kandsid liikumisandureid, mis mõõtsid nende aktiivsust. Uuring näitas, et õuevahetund hoiab lapsed aktiivsetena, eriti teises kooliastmes. Vanaduses väheneb tavaliselt kehaline aktiivsus, kuid regulaarsed õuevahetundid aitasid seda vältida.
Uuringus jagunesid koolid kolme rühma. Ühes rühmas oli õuevahetund iga päev, teises mõnel päeval nädalas ja kolmandas polnud õuevahetundi. Igapäevane õuevahetund suurendas lastel kehalist aktiivsust. Kuid juba mõnel päeval toimuv õuevahetund oli parem kui ainult sisevahetund.
Õuevahetunnid olid 15–50 minutit pikkused. Parim pikkus on umbes 30–35 minutit. Pikemas õuevahetunnis oli rohkem istuvat aega, kuid
mõõduka kuni tugeva aktiivsuse minuteid
oli rohkem. Väiksemad lapsed eelistasid
rahulikke tegevusi
, nagu ronimine või kiikumine.
mõõduka kuni tugeva aktiivsuse minuteid
Tõlge fraasile: mõõduka kuni tugeva aktiivsuse minuteid
EN
minutes of moderate to vigorous activity
rahulikke tegevusi
Tõlge fraasile: rahulikke tegevusi
EN
calm activities
Getter Marie Lemberg uuris ka koolihoovide võimalusi. Kõikides koolides oli võimalik ronida ja pallimänge mängida. Maakoolides oli rohkem
looduslikku keskkonda
, linnakoolides
spordiväljakud
. Laste lemmikud olid maasisestel batuutidel sõitmine ja kiiged.
looduslikku keskkonda
Tõlge fraasile: looduslikku keskkonda
EN
natural environment
spordiväljakud
Tõlge fraasile: spordiväljakud
EN
sports fields
Lapsed ja nende vanemad olid õuevahetundide kasuks. Lapsed tundsid, et pärast õuevahetundi on lihtsam keskenduda. Õuevahetund teeb koolipäeva lihtsamaks ja aitab
luua sõprussuhteid
. Getter Marie Lemberg soovitab koolidel küsida lastelt, mida nad soovivad. Väike korvapallikorv või
jalgpallivärav
on juba hea algus.
luua sõprussuhteid
Tõlge fraasile: luua sõprussuhteid
EN
build friendships
jalgpallivärav
Tõlge fraasile: jalgpallivärav
EN
soccer goal
According to a World Health Organization (WHO) study, less than half of Estonian children move enough, meaning at least 60 minutes a day. Schools can help by organizing outdoor breaks. Getter Marie Lemberg, a researcher at the University of Tartu, says that children spend a large part of their day at school. An outdoor break gives them the opportunity to be outside and get daylight in winter.
Getter Marie Lemberg studied the impact of outdoor breaks in Estonian schools. Her research involved 800 students in grades 3–6. The students wore motion sensors that measured their activity. The study showed that outdoor breaks keep children active, especially in elementary school. Physical activity usually decreases with age, but regular outdoor breaks helped prevent this.
In the study, schools were divided into three groups. In one group, there was an outdoor break every day, in another on some days of the week, and in the third, there were no outdoor breaks. Daily outdoor breaks increased children's physical activity. However, even outdoor breaks on some days were better than only indoor breaks.
Outdoor breaks lasted 15–50 minutes. The ideal length is about 30–35 minutes. Longer outdoor breaks had more sedentary time, but there were more minutes of moderate to vigorous activity. Younger children preferred calm activities like climbing or swinging.
Getter Marie Lemberg also studied the possibilities of schoolyards. All schools had opportunities for climbing and ball games. Rural schools had more natural environments, while urban schools had sports fields. Children's favorites were riding scooters and swings.
Children and their parents were in favor of outdoor breaks. Children felt that it was easier to concentrate after an outdoor break. Outdoor breaks make the school day easier and help build friendships. Getter Marie Lemberg recommends that schools ask children what they want. A small basketball hoop or a football goal is already a good start.