Doktoritöö: motiveeritud õpilane märkab argielu matemaatikat

Doktoritöö: motiveeritud õpilane märkab argielu matemaatikat

Matemaatika on osa meie igapäevaelust, kuid motiveeritud õpilased märkavad arvulisi seoseid ise, ilma erilise juhendamiseta. Doktoritöö uurib, kuidas motivatsioon mõjutab matemaatikaoskusi.

Arvutamine ja on igapäevaelus olulised. Näiteks aitab see koristamisel aru saada, kuhu asju panna. Tallinna Ülikooli doktoritöö näitab, et motiveeritud õpilased märkavad arvulisi seoseid ise.
Spontaanne keskendumine arvulistele seostele ei õpetata koolis selgelt. See näitab, kuidas inimesed kirjeldavad igapäevaelu olukordi. Näiteks võib inimene kodus sektsioonkappi vaadates öelda, et üks riiul on poole rohkem täis kui teine.
Motiveeritud õpilased tähele panevad keskkonnas arvulisi seoseid. Koolis seda otseselt ei õpetata, kuid see on oluline us. Doktorant Triinu Kilp-Kabel uuris, kuidas motivatsioon mõjutab matemaatikaoskusi.
Triinu Kilp-Kabeli sõnul algab arvulistele seostele sellest, kas õpilased märkavad noores eas numbreid. Näiteks märkab õpilane, et üks sahtel on liiga täis ja teine sahtel on kolm korda tühjem.
Doktoritöös uuriti, kuidas arvuliste seoste märkamine seostub õpilase motivatsiooniga. Leiti, et õpilased märkavad neid seoseid rohkem. Samas ei ole erinevust, kui õpilane on vähem motiveeritud.
Õpilaste motivatsiooni kirjeldati põhjal. Võeti arvesse, kui oluliseks ja kasulikuks õpilased pidasid matemaatikat. Ka uuriti, kui palju pingutust matemaatika vajab.
Kõrge motivatsiooniga õpilased uskusid, et saavad matemaatikaga hästi hakkama. Nad pidasid oskusi kasulikuks ja huvituvad matemaatikast. Madala motivatsiooniga õpilased ei uskunud oma võimetesse ja pidasid matemaatikat raskeks.
Umbes 6% õpilastest pidasid matemaatikat kasulikuks, kuid ei uskunud oma võimetesse. Nad ei huvitunud matemaatikast ja pidasid seda raskeks. Nende tulemused olid madalamad kui madala motivatsiooniga õpilastel.
Doktoritöö osana tehti 7. klassi õpilastele matemaatika sekkumine. Õpilased lahendasid ülesandeid ja mõõtsid oma juuste pikkust. Sekkumine kestis kaks nädalat ja toetas õpilaste oskusi.
Triinu Kilp-Kabel soovitab, et õpilased saaksid rohkem eduelamusi. Oluline on anda õpilastele sisulist tagasisidet ja kaasata neid tunnitöösse. Ühest süvitsi läbi tehtud ülesandest piisab, et õpilased hästi aru saaksid.
Kilp-Kabel rõhutab, et motivatsiooni toetavad tagasiside ja . See vähendab ka t. Tema doktoritöö aitab paremini mõista õpilaste ut.