Arvutamine ja
arvude tajumine
on igapäevaelus olulised. Näiteks aitab see koristamisel aru saada, kuhu asju panna. Tallinna Ülikooli doktoritöö näitab, et motiveeritud õpilased märkavad arvulisi seoseid ise.
arvude tajumine
Tõlge fraasile: arvude tajumine
EN
perception of numbers
Spontaanne keskendumine arvulistele seostele ei õpetata koolis selgelt. See näitab, kuidas inimesed kirjeldavad igapäevaelu olukordi. Näiteks võib inimene kodus sektsioonkappi vaadates öelda, et üks riiul on poole rohkem täis kui teine.
Motiveeritud õpilased tähele panevad keskkonnas arvulisi seoseid. Koolis seda otseselt ei õpetata, kuid see on oluline
matemaatikaoskuste areng
us. Doktorant Triinu Kilp-Kabel uuris, kuidas motivatsioon mõjutab matemaatikaoskusi.
matemaatikaoskuste areng
Tõlge fraasile: matemaatikaoskuste areng
EN
development of mathematical skills
Triinu Kilp-Kabeli sõnul algab
spontaanne keskendumine
arvulistele seostele sellest, kas õpilased märkavad noores eas numbreid. Näiteks märkab õpilane, et üks sahtel on liiga täis ja teine sahtel on kolm korda tühjem.
spontaanne keskendumine
Tõlge fraasile: spontaanne keskendumine
EN
spontaneous focus
Doktoritöös uuriti, kuidas arvuliste seoste märkamine seostub õpilase motivatsiooniga. Leiti, et
keskmisest rohkem motiveeritud
õpilased märkavad neid seoseid rohkem. Samas ei ole erinevust, kui õpilane on vähem motiveeritud.
keskmisest rohkem motiveeritud
Tõlge fraasile: keskmisest rohkem motiveeritud
EN
more motivated than average
Õpilaste motivatsiooni kirjeldati
ootuste-väärtuste teooria
põhjal. Võeti arvesse, kui oluliseks ja kasulikuks õpilased pidasid matemaatikat. Ka uuriti, kui palju pingutust matemaatika vajab.
ootuste-väärtuste teooria
Tõlge fraasile: ootuste-väärtuste teooria
EN
expectancy-value theory
Kõrge motivatsiooniga õpilased uskusid, et saavad matemaatikaga hästi hakkama. Nad pidasid oskusi kasulikuks ja huvituvad matemaatikast. Madala motivatsiooniga õpilased ei uskunud oma võimetesse ja pidasid matemaatikat raskeks.
Umbes 6% õpilastest pidasid matemaatikat kasulikuks, kuid ei uskunud oma võimetesse. Nad ei huvitunud matemaatikast ja pidasid seda raskeks. Nende tulemused olid madalamad kui madala motivatsiooniga õpilastel.
Doktoritöö osana tehti 7. klassi õpilastele matemaatika sekkumine. Õpilased lahendasid ülesandeid
juuste kasvu kohta
ja mõõtsid oma juuste pikkust. Sekkumine kestis kaks nädalat ja toetas õpilaste oskusi.
juuste kasvu kohta
Tõlge fraasile: juuste kasvu kohta
EN
about hair growth
Triinu Kilp-Kabel soovitab, et õpilased saaksid rohkem eduelamusi. Oluline on anda õpilastele sisulist tagasisidet ja kaasata neid tunnitöösse. Ühest süvitsi läbi tehtud ülesandest piisab, et õpilased hästi aru saaksid.
Kilp-Kabel rõhutab, et motivatsiooni toetavad tagasiside ja
rahulik tempo
. See vähendab ka
matemaatikaärevus
t. Tema doktoritöö aitab paremini mõista õpilaste
matemaatikaoskuste areng
ut.
rahulik tempo
Tõlge fraasile: rahulik tempo
EN
calm pace
matemaatikaärevus
Tõlge fraasile: matemaatikaärevus
EN
math anxiety
matemaatikaoskuste areng
Tõlge fraasile: matemaatikaoskuste areng
EN
development of mathematical skills