Arvutamine ja
arvude tajumine
on igapäevaelus olulised. Näiteks aitab see koristamisel aru saada, kuhu asju panna. Tallinna Ülikooli doktoritöö näitab, et motiveeritud õpilased märkavad arvulisi seoseid ise.
arvude tajumine
Tõlge fraasile: arvude tajumine
EN
perception of numbers
Spontaanne keskendumine arvulistele seostele ei õpetata koolis selgelt. See näitab, kuidas inimesed kirjeldavad igapäevaelu olukordi. Näiteks võib inimene kodus sektsioonkappi vaadates öelda, et üks riiul on poole rohkem täis kui teine.
Motiveeritud õpilased tähele panevad keskkonnas arvulisi seoseid. Koolis seda otseselt ei õpetata, kuid see on oluline
matemaatikaoskuste areng
us. Doktorant Triinu Kilp-Kabel uuris, kuidas motivatsioon mõjutab matemaatikaoskusi.
matemaatikaoskuste areng
Tõlge fraasile: matemaatikaoskuste areng
EN
development of mathematical skills
Triinu Kilp-Kabeli sõnul algab
spontaanne keskendumine
arvulistele seostele sellest, kas õpilased märkavad noores eas numbreid. Näiteks märkab õpilane, et üks sahtel on liiga täis ja teine sahtel on kolm korda tühjem.
spontaanne keskendumine
Tõlge fraasile: spontaanne keskendumine
EN
spontaneous focus
Doktoritöös uuriti, kuidas arvuliste seoste märkamine seostub õpilase motivatsiooniga. Leiti, et
keskmisest rohkem motiveeritud
õpilased märkavad neid seoseid rohkem. Samas ei ole erinevust, kui õpilane on vähem motiveeritud.
keskmisest rohkem motiveeritud
Tõlge fraasile: keskmisest rohkem motiveeritud
EN
more motivated than average
Õpilaste motivatsiooni kirjeldati
ootuste-väärtuste teooria
põhjal. Võeti arvesse, kui oluliseks ja kasulikuks õpilased pidasid matemaatikat. Ka uuriti, kui palju pingutust matemaatika vajab.
ootuste-väärtuste teooria
Tõlge fraasile: ootuste-väärtuste teooria
EN
expectancy-value theory
Kõrge motivatsiooniga õpilased uskusid, et saavad matemaatikaga hästi hakkama. Nad pidasid oskusi kasulikuks ja huvituvad matemaatikast. Madala motivatsiooniga õpilased ei uskunud oma võimetesse ja pidasid matemaatikat raskeks.
Umbes 6% õpilastest pidasid matemaatikat kasulikuks, kuid ei uskunud oma võimetesse. Nad ei huvitunud matemaatikast ja pidasid seda raskeks. Nende tulemused olid madalamad kui madala motivatsiooniga õpilastel.
Doktoritöö osana tehti 7. klassi õpilastele matemaatika sekkumine. Õpilased lahendasid ülesandeid
juuste kasvu kohta
ja mõõtsid oma juuste pikkust. Sekkumine kestis kaks nädalat ja toetas õpilaste oskusi.
juuste kasvu kohta
Tõlge fraasile: juuste kasvu kohta
EN
about hair growth
Triinu Kilp-Kabel soovitab, et õpilased saaksid rohkem eduelamusi. Oluline on anda õpilastele sisulist tagasisidet ja kaasata neid tunnitöösse. Ühest süvitsi läbi tehtud ülesandest piisab, et õpilased hästi aru saaksid.
Kilp-Kabel rõhutab, et motivatsiooni toetavad tagasiside ja
rahulik tempo
. See vähendab ka
matemaatikaärevus
t. Tema doktoritöö aitab paremini mõista õpilaste
matemaatikaoskuste areng
ut.
rahulik tempo
Tõlge fraasile: rahulik tempo
EN
calm pace
matemaatikaärevus
Tõlge fraasile: matemaatikaärevus
EN
math anxiety
matemaatikaoskuste areng
Tõlge fraasile: matemaatikaoskuste areng
EN
development of mathematical skills
Calculation and perception of numbers are important in everyday life. For example, it helps to understand where to put things while tidying up. A PhD thesis from Tallinn University shows that motivated students notice numerical relationships on their own.
Spontaneous attention to numerical relationships is not explicitly taught in school. This shows how people describe everyday situations. For instance, a person looking at a cabinet at home might say that one shelf is half full compared to another.
Motivated students notice numerical relationships in their environment. While this is not directly taught in school, it is crucial for the development of mathematical skills. Doctoral student Triinu Kilp-Kabel investigated how motivation affects mathematical skills.
According to Triinu Kilp-Kabel, spontaneous attention to numerical relationships begins with whether students notice numbers at an early age. For example, a student might notice that one drawer is too full while another is three times emptier.
The PhD thesis examined how noticing numerical relationships is related to student motivation. It was found that students who were more motivated than average noticed these relationships more often. However, there was no difference if the student was less motivated.
Student motivation was described based on expectancy-value theory. It considered how important and useful students found mathematics. The study also looked at how much effort mathematics requires.
Highly motivated students believed they could do well in mathematics. They found the skills useful and were interested in the subject. Less motivated students doubted their abilities and found mathematics difficult.
About 6% of students found mathematics useful but did not believe in their abilities. They were not interested in mathematics and found it difficult. Their results were lower than those of students with low motivation.
As part of the PhD thesis, an intervention in mathematics was conducted with 7th-grade students. Students solved problems related to hair growth and measured the length of their hair. The intervention lasted two weeks and supported their skills.
Triinu Kilp-Kabel suggests that students should have more successful experiences. It is important to provide students with meaningful feedback and involve them in classroom activities. One thoroughly completed task is enough for students to understand well.
Kilp-Kabel emphasizes that motivation is supported by feedback and a calm pace. This also reduces math anxiety. Her PhD thesis helps to better understand the development of students' mathematical skills.