Eesti koolide tulemused
sõltuvad sageli
vanemate sissetulekust
. Näiteks
matemaatika tulemused
on paremad, kui vanemad on jõukamad. See tähendab, et
jõukamad pered
saavad lastel rohkem abi pakkuda, näiteks
eraõpetajaid palkades
.
Eesti koolide tulemused
Tõlge fraasile: Eesti koolide tulemused
EN
Estonian schools' results
vanemate sissetulekust
Tõlge fraasile: vanemate sissetulekust
EN
parents' income
matemaatika tulemused
Tõlge fraasile: matemaatika tulemused
EN
mathematics results
jõukamad pered
Tõlge fraasile: jõukamad pered
EN
wealthier families
eraõpetajaid palkades
Tõlge fraasile: eraõpetajaid palkades
EN
hiring private tutors
Eesti
koolivõrk
pärineb suuresti nõukogude ajast. Paljud koolid on siiani samades paikades ja nende suurus ning õpilaste arv on ajaga muutunud. Koolide kvaliteet on erinev, mis tekitab
hariduslõhe
. Näiteks ülikooli jõuavad sagedamini õpilased suurtest linnadest.
koolivõrk
Tõlge fraasile: koolivõrk
EN
school network
hariduslõhe
Tõlge fraasile: hariduslõhe
EN
education gap
Ka
tasuta kõrgharidus
ei suurendanud maapiirkondade noorte ülikooli jõudmist. Eksamitulemused, eriti matemaatikas, määravad, kas noor pääseb edasi. Näiteks iga neljas õpilane ei läbi põhikooli
matemaatika lõpueksamit
.
tasuta kõrgharidus
Tõlge fraasile: tasuta kõrgharidus
EN
free higher education
matemaatika lõpueksamit
Tõlge fraasile: matemaatika lõpueksamit
EN
mathematics final exam
Oluline on mõelda, kuidas parandada nõrgemate koolide olukorda. Üks võimalus on
õpetajate palkade tõstmine
, eriti raskemates koolides ja keerukamate ainetega. Väiksemad klassid ja paremad töötingimused aitaksid kaasa.
õpetajate palkade tõstmine
Tõlge fraasile: õpetajate palkade tõstmine
EN
raising teachers' salaries
Hariduslõhe mõjutab ka
sotsiaalmajanduslik taust
. Kui peres on rahalisi probleeme, on laste koolitulemused halvemad. See näitab, et
majanduslik olukord
mõjutab haridust palju rohkem, kui me arvame.
sotsiaalmajanduslik taust
Tõlge fraasile: sotsiaalmajanduslik taust
EN
socio-economic background
majanduslik olukord
Tõlge fraasile: majanduslik olukord
EN
economic situation
The results of Estonian schools often depend on the income of parents. For example, math results are better if parents are wealthier. This means that wealthier families can provide more help to their children, such as hiring private tutors.
The Estonian school network largely dates back to the Soviet era. Many schools are still in the same locations, and their size and number of students have changed over time. The quality of schools varies, which creates an education gap. For example, students from larger cities more often reach university.
Even free higher education did not increase the number of young people from rural areas reaching university. Exam results, especially in math, determine whether a young person can progress. For example, one in four students does not pass the basic school math final exam.
It is important to think about how to improve the situation in weaker schools. One option is to raise teachers' salaries, especially in more challenging schools and with more difficult subjects. Smaller classes and better working conditions would also help.
The education gap is also influenced by socio-economic background. If a family has financial problems, children's school results are worse. This shows that the economic situation affects education much more than we think.