Eelmise aasta lõpus võttis riigikogu vastu uue alusharidusseaduse. See hakkab kehtima tänavu septembrist. Uus seadus toob kaasa, et poolteise- kuni kolmeaastased lapsed käivad edaspidi lastehoius. Sõimerühmi enam ei ole.
Uus seadus toob kaasa ka uued määrused. Näiteks on nüüd
alushariduse riiklik õppekava
. See õppekava väärtustab õppe- ja kasvatustegevuse planeerimist lapsest lähtuvalt. Lisaks sätestab see kolmeaastase lapse eeldatavad üldoskused. Näiteks tähendab see, et jälgitakse, kas kolmeaastane laps suudab väikeses rühmas mängule keskenduda või lihtsamaid mängureegleid järgida.
alushariduse riiklik õppekava
Tõlge fraasile: alushariduse riiklik õppekava
EN
national curriculum for early childhood education
Eesti alushariduse juhtide ühenduse esinaine Heda Kala ütleb, et üks tähtis märksõna on
varajane märkamine
. Kui lastehoidu tulevad lapsed alates pooleteisest aastast, on oluline, et nii varases eas märgata ja toetada laste arengut. Kui on
eakohasest arengust kõrvalekaldeid
, saab lapsele võimalikult vara tuge anda. Alla kolmeaastasena on kõige parem aeg sekkuda ja aidata lapse arengule.
varajane märkamine
Tõlge fraasile: varajane märkamine
EN
early detection
eakohasest arengust kõrvalekaldeid
Tõlge fraasile: eakohasest arengust kõrvalekaldeid
EN
deviations from age-appropriate development
Lastehoidude liidu tegevjuht Mari Kummeri ütleb, et selline areng on positiivne. Lapsehoidjad jälgivad, kuidas lapsel läheb, millised oskused ta on omandanud ja milliseid on vaja toetada. See on
pidev protsess
terve õppeaasta jooksul. See ei ole mingi test, vaid pigem jälgimine ja
vanematele tagasiside andmine
.
pidev protsess
Tõlge fraasile: pidev protsess
EN
continuous process
vanematele tagasiside andmine
Tõlge fraasile: vanematele tagasiside andmine
EN
providing feedback to parents
Varem sellist kohustust ei olnud, aga paljud lastehoiud on juba teinud endale õppekava ja jälgivad lapse arengut. Tartu Ülikooli üldpedagoogika õpetaja Maria Jürimäe rõhutas, et
õppekavas üldoskuste sätestamine
ei tähenda väikelastele hinnete panemist. See tähendab nende arengu jälgimist ja
dokumenteerimist
.
õppekavas üldoskuste sätestamine
Tõlge fraasile: õppekavas üldoskuste sätestamine
EN
setting general skills in the curriculum
dokumenteerimist
Tõlge fraasile: dokumenteerimist
EN
documentation
On väga tähtis, et me ei kaotaks ühtegi inimest. Kui märkame vara kellelgi probleeme või puudujääke, võib see olla tingitud arengukeskkonnast. Lasteaiaõpetaja või -hoidja saab arutada, mida kodus lapsega tehakse, kui palju ta on näiteks ekraani ees. Võib-olla laps areneks muidu hästi, aga talle on loodud keskkond, mis ei toeta seda. Just see ongi selle hindamise mõte.
Lastehoidude
õppekavad peavad valmis olema
järgmise aasta suve lõpuks.
õppekavad peavad valmis olema
Tõlge fraasile: õppekavad peavad valmis olema
EN
curricula must be ready