Poliitikud ei toeta ühtset kiiruspiirangut

Poliitikud ei toeta ühtset kiiruspiirangut

EN

Politicians do not support a uniform speed limit

Parlamendierakondade esimestel ei toeta ideed, et Eestis peaks olema . Nad rääkisid sellest Vikerraadio debatis.
EN

The leaders of parliamentary parties do not support the idea of a 40 km/h speed limit in Estonian settlements. They discussed this in a debate on Vikerraadio.

Maris Lauri ütles, et . Ta rääkis, et Tallinnas vähenesid õnnetused, kui suurematel tänavatel kehtestati 40 km/h piirang. Ta arvas, et 40 km/h on mõistlik kesklinna osas, kuid mõnel tänaval võib piirang olla 30 või 50 km/h. Iga omavalitsus võib ise otsustada.
EN

Maris Lauri said that different modes of transportation should be possible. She mentioned that accidents decreased in Tallinn when a 40 km/h limit was introduced on major streets. She thought that 40 km/h is reasonable in the city center, but on some streets the limit could be 30 or 50 km/h. Each municipality can decide for itself.

Urmas Reinsalu ei leia, et piirkiirus peaks olema kõikjal sama. Ta arvas, et mõnel juhus on diskussioon pigem ideoloogiline. Ta ei toeta ideed . Ohutuse osas võib omavalitsus ise otsustada.
EN

Urmas Reinsalu does not believe that the speed limit should be the same everywhere. He thought that in some cases the discussion is more ideological. He does not support the idea of making driving inconvenient. Regarding safety, the municipality can decide for itself.

Martin Helme ütles, et EKRE tahab piirkiirust tõsta. Ta soovib, et Paldiski maanteel ja Pirita teel saaks uuesti sõita 70 km/h. Ta arvas, et . Ta soovitab neid reguleerida.
EN

Martin Helme said that EKRE wants to increase the speed limit. He wishes that the speed on Paldiski road and Pirita road could be increased to 70 km/h again. He believed that electric scooters and mopeds are to blame for traffic accidents. He recommends regulating them.

Lauri Läänemets arvas, et , kui ühistransport on parem. See vähendab autode arvu ja kiirusi. Kiiruspiirang peaks olema kohapõhine.
EN

Lauri Läänemets believed that safety can be improved if public transport is better. This reduces the number of cars and speeds. The speed limit should be location-based.

Mihhail Kõlvart ütles, et . Nad saavad arvutada, mis kiirus on iga tänava jaoks optimaalne.
EN

Mihhail Kõlvart said that the issue of speed limits can be resolved by specialists. They can calculate what speed is optimal for each street.

Aleksei Jašin rääkis, et . Ta soovib ehitada tänavaid nii, et seal oleks turvaline sõita. Ta ütles, et politsei on vähendanud piirkiirust Liivalaial ja õnnetuste arv on vähenenud.
EN

Aleksei Jašin stated that traffic safety is not an ideological issue. He wants to build streets in such a way that they are safe to drive on. He mentioned that the police have reduced the speed limit on Liivalaia and the number of accidents has decreased.