Lugejad eelistavad lühikesi pealkirju

Lugejad eelistavad lühikesi pealkirju

Uuring näitab, et lugejatele meeldivad lühikesed pealkirjad. Küsimusega pealkirjad sobivad hästi juhenditele.

Pealkiri on tekstiga esimene kohtumine. Tavaliselt öeldakse, et pealkiri tuleks teha viimasena. Tartu Ülikooli professor Ilona Tragel ütleb, et õpikutes on palju soovitusi pealkirjade kohta. Näiteks öeldakse, et . Kuid need soovitused põhinevad kogemusel, mitte teadusel.
Nüüd on tehtud esimene . Uuringus osales 80 üliõpilast. Uurijad tahtsid teada, millised pealkirjad lugejatele meeldivad. Näiteks lastejutu pealkiri võib olla lühike ja loominguline. Arvamusartikli pealkiri võib olla pikem.
Esimeses katses kirjutasid üliõpilased pealkirju erinevatele tekstidele. Luuletuse pealkirjad olid kõige lühemad - keskmiselt 2,2 sõna. Arvamusloo pealkirjad olid pikemad - ligi 6 sõna. Enim kasutati nimisõnadest pealkirju. Näiteks "Punased saapad" või "Härra president". Teiseks populaarseim oli , eriti juhendite ja arvamuslugude puhul.
Küsimusega pealkirju kasutati näiteks juhendite puhul: "Kuidas kirjutada head müügikuulutust?". Professor Tragel ütleb, et küsimusega pealkirju ei peaks vältima. Lugejatele need meeldivad. Ühesõnalisi pealkirju kasutati 12% juhtudest. Verbiga pealkirju kasutati harva - ainult 11% juhtudest.
Teises katses hindasid üliõpilased teiste kirjutatud pealkirju. Nad eelistasid keskmiselt 3,3 sõna pikkusi pealkirju. Kõige sagedamini valiti nimisõnadest pealkirju - 58% juhtudest. Küsimusega pealkirju peeti sobivaks eriti juhendite puhul. Näiteks "Millal ja kuidas külmikut sulatada?".
Uuring näitas, et . Lugeja tahab, et pealkiri ei petaks teda. Professor Tragel ütleb, et . Uuring kinnitas mõned vanad soovitused, kuid lükkas ümber teised.