Pealkiri on tekstiga esimene kohtumine. Tavaliselt öeldakse, et pealkiri tuleks teha viimasena. Tartu Ülikooli professor Ilona Tragel ütleb, et õpikutes on palju soovitusi pealkirjade kohta. Näiteks öeldakse, et
hea pealkiri sisaldab verbi
. Kuid need soovitused põhinevad kogemusel, mitte teadusel.
hea pealkiri sisaldab verbi
Tõlge fraasile: hea pealkiri sisaldab verbi
EN
a good headline contains a verb
Nüüd on tehtud esimene
uuring eesti keele pealkirjade kohta
. Uuringus osales 80 üliõpilast. Uurijad tahtsid teada, millised pealkirjad lugejatele meeldivad. Näiteks lastejutu pealkiri võib olla lühike ja loominguline. Arvamusartikli pealkiri võib olla pikem.
uuring eesti keele pealkirjade kohta
Tõlge fraasile: uuring eesti keele pealkirjade kohta
EN
study about Estonian language headlines
Esimeses katses kirjutasid üliõpilased pealkirju erinevatele tekstidele. Luuletuse pealkirjad olid kõige lühemad - keskmiselt 2,2 sõna. Arvamusloo pealkirjad olid pikemad - ligi 6 sõna. Enim kasutati nimisõnadest pealkirju. Näiteks "Punased saapad" või "Härra president". Teiseks populaarseim oli
küsimusega pealkiri
, eriti juhendite ja arvamuslugude puhul.
küsimusega pealkiri
Tõlge fraasile: küsimusega pealkiri
EN
question headline
Küsimusega pealkirju kasutati näiteks juhendite puhul: "Kuidas kirjutada head müügikuulutust?". Professor Tragel ütleb, et küsimusega pealkirju ei peaks vältima. Lugejatele need meeldivad. Ühesõnalisi pealkirju kasutati 12% juhtudest. Verbiga pealkirju kasutati harva - ainult 11% juhtudest.
Teises katses hindasid üliõpilased teiste kirjutatud pealkirju. Nad eelistasid keskmiselt 3,3 sõna pikkusi pealkirju. Kõige sagedamini valiti nimisõnadest pealkirju - 58% juhtudest. Küsimusega pealkirju peeti sobivaks eriti juhendite puhul. Näiteks "Millal ja kuidas külmikut sulatada?".
Uuring näitas, et
pealkiri peaks vastama teksti sisule
. Lugeja tahab, et pealkiri ei petaks teda. Professor Tragel ütleb, et
pealkiri on nagu visiitkaart tekstile
. Uuring kinnitas mõned vanad soovitused, kuid lükkas ümber teised.
pealkiri peaks vastama teksti sisule
Tõlge fraasile: pealkiri peaks vastama teksti sisule
EN
the headline should match the content of the text
pealkiri on nagu visiitkaart tekstile
Tõlge fraasile: pealkiri on nagu visiitkaart tekstile
EN
the headline is like a business card for the text
The headline is the first encounter with the text. It is usually said that the headline should be made last. Professor Ilona Tragel from the University of Tartu says that there are many recommendations about headlines in textbooks. For example, it is said that a good headline contains a verb. However, these recommendations are based on experience, not science.
Now the first study on Estonian language headlines has been conducted. 80 students participated in the study. The researchers wanted to know which headlines readers like. For example, a children's story headline can be short and creative. An opinion article headline can be longer.
In the first experiment, students wrote headlines for different texts. Poem headlines were the shortest - on average 2.2 words. Opinion story headlines were longer - almost 6 words. Noun-based headlines were used the most. For example, "Red Boots" or "Mr. President". The second most popular was the question-based headline, especially for guides and opinion stories.
Question-based headlines were used, for example, for guides: "How to write a good sales ad?". Professor Tragel says that question-based headlines should not be avoided. Readers like them. One-word headlines were used in 12% of cases. Verb-based headlines were rarely used - only in 11% of cases.
In the second experiment, students evaluated headlines written by others. They preferred headlines with an average length of 3.3 words. Noun-based headlines were chosen most often - in 58% of cases. Question-based headlines were considered suitable especially for guides. For example, "When and how to defrost the fridge?".
The study showed that the headline should match the content of the text. The reader wants the headline not to deceive them. Professor Tragel says that the headline is like a business card for the text. The study confirmed some old recommendations but overturned others.