Regiona- ja põllumajandusministeeriumi juhataja Andres Ruubas ütles, et ettepanek koosneb neljast osast. Esiteks soovib ministeerium tõsta
riigi toetust ühistranspordile
. Toetus on olnud samal tasemel alates 2020. aastast. Ministeerium soovib tõsta rahastust 121 miljonilt eurolt 149 miljonile eurole.
riigi toetust ühistranspordile
Tõlge fraasile: riigi toetust ühistranspordile
EN
state support for public transport
Samal ajal soovib regionaalministeerium suurendada ühistranspordis
piletitulu osakaal
u. Praegu on
piletitulu osakaal
kõikidest tuludest umbes veerand. Bussides on piletitulu 8%, lennuliinidel 16%, rongidel 38% ja praamidel 40%. Ruubas ütles, et piletitulu peaks iga aasta kasvama poole protsendi võrra. See tähendab, et reisijaid peaks olema rohkem või piletihindu tuleks tõsta.
piletitulu osakaal
Tõlge fraasile: piletitulu osakaal
EN
share of ticket revenue
piletitulu osakaal
Tõlge fraasile: piletitulu osakaal
EN
share of ticket revenue
Taristukulud, nagu raudteekasutustasud või sadamatasud, tuleksid tulevikus ka sihtotstarbelisest reservist. Viimane osa ettepanekust puudutab
riigieelarve strateegia
otsuseid, näiteks uute rongide kasutuselevõttu. See toob kaasa lisakulusid.
riigieelarve strateegia
Tõlge fraasile: riigieelarve strateegia
EN
state budget strategy
Ruubas ütles, et uus rahastusmudel on saadetud rahandusministeeriumile. Kui mudel vastu võetakse, muutub
baaseelarve
. See tähendab, et taristutasud ja maksutõusud tuleks katta reservist.
baaseelarve
Tõlge fraasile: baaseelarve
EN
base budget
Paralleelselt ühistranspordi rahastamisega peab ministeerium järgmisel aastal
kulusid vähendada
8%. Ruubas märkis, et see on keeruline olukord. Kulu vähendamine võib tähendada teenuste vähendamist.
kulusid vähendada
Tõlge fraasile: kulusid vähendada
EN
reduce costs
Praegu korraldab
maakondlikku bussiliiklust
11 ühistranspordikeskust. Regionaalministeerium kaalub nende keskuste ühendamist. Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhataja sõnul oleks optimaalne, kui keskuseid oleks kolm kuni neli.
maakondlikku bussiliiklust
Tõlge fraasile: maakondlikku bussiliiklust
EN
county bus traffic
Regionaalminister Hendrik Terras ütles, et praegune süsteem ei ole jätkusuutlik. Koalitsioonikõnelustel arutatakse, kas jätta alles vaid üks keskus. Terras märkis, et keskuste koondamine võib parandada hankinguid ja juhtimist, kuid võib kaotada
kohalikud teadmised reisijatest
.
kohalikud teadmised reisijatest
Tõlge fraasile: kohalikud teadmised reisijatest
EN
local knowledge of passengers
Reformierakonna Urmas Kruuse ütles, et ühistranspordikeskuseid on praegu liiga palju. Tema arvates peaks neid olema vähem, sest inimeste liikumised on maakonnaülesed.
Regionaalministeerium kaalub ka ühistranspordiseaduse muutmist. Mõned vallad ja linnad on paisunud, mistõttu riik peab rahastama
kohalikke bussiliine
. Näiteks Kuressaare bussiliine rahastab praegu riik, mitte vald.
kohalikke bussiliine
Tõlge fraasile: kohalikke bussiliine
EN
local bus lines
Ministeerium pakub välja, et bussiliine peaks liigitama nende funktsiooni järgi, mitte territooriumi järgi. Näiteks võiks eristada kaugbussiliine, regionaalseid liine ja kohalikke liine. See aitaks riigiraha kasutada tõhusamalt.
Andres Ruubas ütles, et pole veel selge, kas riik peaks ühistranspordi rahastamisel rohkem või vähem kohustusi endale võtma. Eesmärk on leida lahendus, mis sobib praeguses olukorras.