Regionaalministeerium soovib rohkem raha ühistranspordi jaoks
EN
The Ministry of Regional Affairs Wants More Money for Public Transport
Regionaalministeerium tahab järgmiseks aastaks 50 miljonit eurot juurde, et hoida ühistranspordi rahastus samal tasemel. Samuti on tehtud ettepanekuid, kuidas ühistransporti tulevikus rahastada.
Regiona- ja põllumajandusministeeriumi juhataja Andres Ruubas ütles, et ettepanek koosneb neljast osast. Esiteks soovib ministeerium tõsta
riigi toetust ühistranspordile
riigi toetust ühistranspordile
Tõlge fraasile: riigi toetust ühistranspordile
ENstate support for public transport
. Toetus on olnud samal tasemel alates 2020. aastast. Ministeerium soovib tõsta rahastust 121 miljonilt eurolt 149 miljonile eurole.
Samal ajal soovib regionaalministeerium suurendada ühistranspordis
piletitulu osakaal
piletitulu osakaal
Tõlge fraasile: piletitulu osakaal
ENshare of ticket revenue
u. Praegu on
piletitulu osakaal
piletitulu osakaal
Tõlge fraasile: piletitulu osakaal
ENshare of ticket revenue
kõikidest tuludest umbes veerand. Bussides on piletitulu 8%, lennuliinidel 16%, rongidel 38% ja praamidel 40%. Ruubas ütles, et piletitulu peaks iga aasta kasvama poole protsendi võrra. See tähendab, et reisijaid peaks olema rohkem või piletihindu tuleks tõsta.
Taristukulud, nagu raudteekasutustasud või sadamatasud, tuleksid tulevikus ka sihtotstarbelisest reservist. Viimane osa ettepanekust puudutab
riigieelarve strateegia
riigieelarve strateegia
Tõlge fraasile: riigieelarve strateegia
ENstate budget strategy
otsuseid, näiteks uute rongide kasutuselevõttu. See toob kaasa lisakulusid.
Ruubas ütles, et uus rahastusmudel on saadetud rahandusministeeriumile. Kui mudel vastu võetakse, muutub
baaseelarve
baaseelarve
Tõlge fraasile: baaseelarve
ENbase budget
. See tähendab, et taristutasud ja maksutõusud tuleks katta reservist.
Paralleelselt ühistranspordi rahastamisega peab ministeerium järgmisel aastal
kulusid vähendada
kulusid vähendada
Tõlge fraasile: kulusid vähendada
ENreduce costs
8%. Ruubas märkis, et see on keeruline olukord. Kulu vähendamine võib tähendada teenuste vähendamist.
Praegu korraldab
maakondlikku bussiliiklust
maakondlikku bussiliiklust
Tõlge fraasile: maakondlikku bussiliiklust
ENcounty bus traffic
11 ühistranspordikeskust. Regionaalministeerium kaalub nende keskuste ühendamist. Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhataja sõnul oleks optimaalne, kui keskuseid oleks kolm kuni neli.
Regionaalminister Hendrik Terras ütles, et praegune süsteem ei ole jätkusuutlik. Koalitsioonikõnelustel arutatakse, kas jätta alles vaid üks keskus. Terras märkis, et keskuste koondamine võib parandada hankinguid ja juhtimist, kuid võib kaotada
kohalikud teadmised reisijatest
kohalikud teadmised reisijatest
Tõlge fraasile: kohalikud teadmised reisijatest
ENlocal knowledge of passengers
.
Reformierakonna Urmas Kruuse ütles, et ühistranspordikeskuseid on praegu liiga palju. Tema arvates peaks neid olema vähem, sest inimeste liikumised on maakonnaülesed.
Regionaalministeerium kaalub ka ühistranspordiseaduse muutmist. Mõned vallad ja linnad on paisunud, mistõttu riik peab rahastama
kohalikke bussiliine
kohalikke bussiliine
Tõlge fraasile: kohalikke bussiliine
ENlocal bus lines
. Näiteks Kuressaare bussiliine rahastab praegu riik, mitte vald.
Ministeerium pakub välja, et bussiliine peaks liigitama nende funktsiooni järgi, mitte territooriumi järgi. Näiteks võiks eristada kaugbussiliine, regionaalseid liine ja kohalikke liine. See aitaks riigiraha kasutada tõhusamalt.
Andres Ruubas ütles, et pole veel selge, kas riik peaks ühistranspordi rahastamisel rohkem või vähem kohustusi endale võtma. Eesmärk on leida lahendus, mis sobib praeguses olukorras.
The Ministry of Regional Affairs wants an additional 50 million euros for next year to maintain public transport funding at the same level. Proposals have also been made on how to fund public transport in the future.
Andres Ruubas, the head of the Ministry of Regional and Agricultural Affairs, said the proposal consists of four parts. First, the ministry wants to increase state support for public transport. The support has remained at the same level since 2020. The ministry aims to raise funding from 121 million euros to 149 million euros.
At the same time, the Ministry of Regional Affairs wants to increase the share of ticket revenue in public transport. Currently, ticket revenue accounts for about a quarter of all income. In buses, ticket revenue is 8%, in air routes 16%, in trains 38%, and in ferries 40%. Ruubas said ticket revenue should grow by half a percent each year. This means there should be more passengers or ticket prices should be increased.
Infrastructure costs, such as railway usage fees or port fees, should in the future come from a designated reserve. The last part of the proposal concerns state budget strategy decisions, such as the introduction of new trains. This will result in additional costs.
Ruubas said the new funding model has been sent to the Ministry of Finance. If the model is accepted, the base budget will change. This means infrastructure fees and tax increases should be covered from the reserve.
Parallel to the funding of public transport, the ministry must reduce costs by 8% next year. Ruubas noted that this is a difficult situation. Reducing costs may mean reducing services.
Currently, regional bus traffic is managed by 11 public transport centers. The Ministry of Regional Affairs is considering merging these centers. According to the head of the Pärnu County Public Transport Center, it would be optimal to have three to four centers.
Regional Minister Hendrik Terras said the current system is not sustainable. Coalition talks are discussing whether to leave only one center. Terras noted that consolidating centers could improve procurement and management but might lose local knowledge of passengers.
Urmas Kruuse of the Reform Party said there are currently too many public transport centers. In his opinion, there should be fewer because people’s movements are cross-county.
The Ministry of Regional Affairs is also considering amending the Public Transport Act. Some municipalities and towns have expanded, which is why the state must fund local bus lines. For example, the state currently funds Kuressaare bus lines, not the municipality.
The ministry proposes that bus lines should be classified according to their function, not territory. For example, long-distance bus lines, regional lines, and local lines could be distinguished. This would help use state funds more efficiently.
Andres Ruubas said it is not yet clear whether the state should take on more or fewer obligations in funding public transport. The goal is to find a solution that suits the current situation.