Rahvakohtunike süsteem: kas see on ajale jalgu jäänud?

Rahvakohtunike süsteem: kas see on ajale jalgu jäänud?

Rahvakohtunike süsteem loodi heade kavatsustega, kuid nüüd on sellest saanud õigusmõistmise takistus. „Pealtnägija“ uuris, miks see nii on ja mida saaks parandada.

Septembris põhjustas skandaali Reformierakonna liige Diana Trump. Ta rääkis Kremlimeelse ajakirjanikuga Eesti seisust võimaliku sõja korral. Trump ütles, et Venemaa võib Eesti kiiresti hävitada. Ta mõisteti hukka ja pidi erakonnast lahkuma. Kuid vähe tähelepanu saas, et Trump on ka rahvakohtunik. See näitab Eesti kohtusüsteemi nõrkusi.
Rahvakohtunike süsteem algas . Siis oli igale kohtunikule määratud 75 rahvakaasistujat. Rahvakohtiku roll on aidata kohtul selgemalt rääkida. Endine rahvakohtunik Priit Põiklik ütles, et rahvakohtunik peaks tagama .
Harju maakohtu kohtunik Merit Bobrõšev selgitas, et algas, kui Eestil polnud piisavalt kohtunikke. Algselt pidi see olema , kuid nüüd jätkub see jätkuvalt.
Rahvakohtunikud osalevad . Nad peavad olema 25-70-aastased kodanikud. Nad ei tohi olla pankrotivõlglased ega karistatud kurjategijad. Kohtunikud ja politseinikud ei saa olla rahvakohtunikud.
Rahvakohtunikute valimine toimub . Kriitikud väidavad, et valimisprotsess on puudulik. Rahvakohtunikute koolitus ja kontroll on nõrgad.
Praegu on Eestis 362 rahvakohtunikku. Nad on erinevatest elualadest, sealhulgas pensionärid. Rahvakohtunikul on kohtumajas samad õigused kui professionaalsel kohtunikul.
Kohtuotsused tehakse hääletamise alusel. Kui rahvakohtunikud otsustavad, näiteks, määrata 12 aastat vangistust, siis see jääb kehtima. Kohtunik võib kirjutada eriarvamuse, kuid .
Rahvakohtunik Priit Põiklik ütles, et tema koolitus oli lühike ja puudulik. Ta mäletab, et kohtunikud suhtusid neisse tihti halvasti. Üks advokaat ütles talle otse, et ta on talle kaasa.
Minister Liisa Pakosta ütles, et . Praegu töötatakse suure kohtureformi kallal. Plaan on kas kaotada rahvakohtunikud täielikult või jätta need ainult raskemate kuritegude juhtudel.