Riik plaanib suunata teedeehitusse veel 96,8 miljonit eurot

Riik plaanib suunata teedeehitusse veel 96,8 miljonit eurot

EN

The state plans to allocate an additional 96.8 million euros to road construction

Riik plaanib teedeehituseks kasutada 96,8 miljonit eurot. Suurem osa rahast, ligi 85 miljonit eurot, tuleb Euroopa Liidu fondidest. Ülejäänud raha tuleb 2025. aasta riigi lisaeelarvest.
, et . See vajab rohkem tähelepanu. Leis rääkis, et nad saavad kasutada ühtekuuluvusfondi raha. Seda raha koguti ministeeriumitest kokku 200 miljonit eurot. Sellest läheb 84,8 miljonit eurot teede ja taristu valdkonda.
Raha jaguneb nii: 5,8 miljonit eurot läheb . Seal ühendatakse maantee ja raudtee. Ülejäänud raha läheb kahele suurele maanteele ja kolmele objektile.
17 miljonit eurot läheb . See lõik on 3,5 kilomeetri pikk. Tööd algavad järgmisel aastal ja lõpevad 2027. aasta lõpus.
42 miljonit eurot läheb sama maantee . See lõik on 6,5 kilomeetri pikk. Seal ehitatakse ka Päärdu sild. Tööd lõpevad samuti 2027. aasta lõpus.
20 miljonit eurot läheb . Leis ütles, et need objektid lähevad töösse, kui .
Leis rääkis, et ta on rääkinud Euroopa Komisjoni transpordivolinikuga. Ta ütles, et raha läheb Rail Balticule ja maanteedele. Need on olulised ka julgeoleku mõttes. Leis arvab, et Euroopa Komisjon saab nende tahtest aru. Projekte saab alustada järgmisel või ülejärgmisel aastal.
Riik esitas lisaeelarvesse eelnõu, kus 12 miljonit eurot on mõeldud riigiteedele. Kui riigikogu võtab eelarve vastu, saab tööd alustada sel aastal.
, et nad keskenduvat . Pärnu suunal on valmis ainult kuus protsenti teedest. Järgnevatel aastatel tahavad nad jõuda üle viiekümne protsendini.
Sauk rääkis, et . See on 22 kilomeetri pikk lõik. Sinna läheb 3,5 miljonit eurot lisaeelarvest. Esimene hanke tühistati talvel, sest see oli liiga kallis. Nüüd on lõik jagatud neljaks eri hankeks.
Sauk mainis ka . Täpsema teetööde järjekorra saab vaadata .
The state plans to use 96.8 million euros for road construction. The majority of the funds, nearly 85 million euros, will come from European Union funds. The remaining money will come from the state's supplementary budget for 2025.
Infrastructure Minister Kuldar Leis said that the roads have been more affected by wear and tear. This requires more attention. Leis mentioned that they can use funds from the cohesion fund. A total of 200 million euros was collected from ministries, of which 84.8 million euros will go to the roads and infrastructure sector.
The funds will be distributed as follows: 5.8 million euros will go to Rail Baltica near Tallinn in Soodevahe. There, the road and railway will be connected. The remaining money will go to two major roads and three projects.
17 million euros will go to the construction of the Märjamaa bypass on the Tallinn-Pärnu-Ikla road. This section is 3.5 kilometers long. Work will begin next year and end at the end of 2027.
42 million euros will go to the construction of the first phase of the Konuvere-Pärnu-Jaagupi section of the same road. This section is 6.5 kilometers long. The Päärdu bridge will also be built there. Work will also end at the end of 2027.
20 million euros will go to the construction of the Paia intersection section on the Tallinn-Tartu road in Imavere. Leis said that these projects will start once the European Commission gives its approval.
Leis mentioned that he has spoken with the European Commission's transport commissioner. He said that the money will go to Rail Baltica and roads. These are also important from a security perspective. Leis believes that the European Commission will understand their intentions. Projects can start next year or the year after.
The state has submitted a supplementary budget proposal, in which 12 million euros are intended for state roads. If the parliament approves the budget, work can begin this year.
The director general of the Transport Administration, Priit Sauk, said that they are focusing on the development of the Tallinn-Pärnu-Ikla and Tallinn-Tartu roads. Only six percent of the road in the Pärnu direction is completed. In the coming years, they want to reach over fifty percent.
Sauk mentioned that the Are bypass will be built on the Pärnu-Ikla road. This is a 22-kilometer section. 3.5 million euros from the supplementary budget will go there. The first tender was canceled in winter because it was too expensive. Now the section has been divided into four different tenders.
Sauk also mentioned the Tõrvandi-Roiu project. A more detailed schedule of road works can be viewed in the Transport Administration's road maintenance plan.