Sotsiaalministeerium lõpetaks kiirabi kasutamise haigete transpordiks

Sotsiaalministeerium lõpetaks kiirabi kasutamise haigete transpordiks

EN

Ministry of Social Affairs to stop using ambulance for patient transport

Kiirabi on mõeldud . Kuid kasutavad seda ka lihtsamate haigete transportimiseks.
Seda ei juhtu tihti. Näiteks Lääne- ja Põlvamaal on selliseid sõite 8%. Kogu Eestis on see 3-4%. Kuid tõsise haigeni.
Näiteks Narvast Tallinna patsientide transport võtab umbes 2 tundi. Tagasitee ilma patsiendita võtab 3 tundi. Üks selline sõit võtab kiirabibrigaadilt veerand tööpäevast.
Sotsiaalministeeriumi juhi Nikita Panjuškini sõnul kasutatakse kiirabi sageli . Seda tehakse, sest igas maakonnas pole piisavalt . Samuti on .
Planeeritud muudatuste kohaselt tuleb selgemalt eristada, millal kasutada kiirabi, sotsiaaltranspordi või taksot. Samuti tuleb kokku leppida, kes maksab transpordikulud.
Panjuškin ütleb, et eraettevõtted on nüüd rohkem huvitatud . Kuid Rakvere haigla juht Ain Suurkaev on ettevaatlik. Ta ütleb, et seda teenust ei saa alati ette planeerida.
Suurkaev arvab, et oleks parem . Plaanitavate 2026. aastal.
Ambulances are intended for transporting patients in critical condition. However, hospitals and care homes also use them for transporting less critical patients.
This does not happen often. For example, in Lääne and Põlva counties, such trips account for 8%. Across Estonia, it is 3-4%. However, each such trip may delay the ambulance's arrival to a serious patient.
For example, transporting patients from Narva to Tallinn takes about 2 hours. The return trip without a patient takes 3 hours. One such trip takes a quarter of the ambulance brigade's working day.
According to the head of the Ministry of Social Affairs, Nikita Panjuškin, ambulances are often used for planned trips. This is done because there are not enough medical transport providers in each county. There are also funding issues.
According to planned changes, it will be necessary to more clearly distinguish when to use an ambulance, social transport, or a taxi. It will also be necessary to agree on who will pay the transportation costs.
Panjuškin says that private companies are now more interested in providing medical transport to hospitals. However, Ain Suurkaev, the head of Rakvere Hospital, is cautious. He says that this service cannot always be planned in advance.
Suurkaev believes it would be better to increase the ambulance capacity. The analysis of planned changes is expected to be completed in 2026.